Edukacja teatralna w szkole i w przedszkolu, teatr dzieci i młodzieży - wybór książek z lat 2002-2015
1. Arteterapia : od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych / red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2011. – 418 s. – ISBN 978-83-7405-517-8
Sygnatura: G 11/7 300268 PNS
M.in. Joanna Cieślikowska „Teatr w procesie edukacji kulturalnej i adaptacji społecznej dzieci niewidomych – historia pewnego projektu” s. 229-236.
2. Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka / red. Małgorzata i Tomasz Siemież. – Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, cop. 2008. – 235 s. – ISBN 978-83-89518-86-6
Sygnatura: G 11/7 296508 PNS; 296606
M.in. Paulina Kużaj-Markiewicz "Warsztaty teatralne w szkole" s. 138-140.
3. Arteterapia w wymiarze kreacji... : poszukiwania, drogowskazy, refleksje / red. nauk. Anita Stefańska ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny. – Poznań ; Kalisz : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, 2012. – 243 s. – (Biblioteka Arteterapeuty). – ISBN 978-83-62135-14-1
Sygnatura: G 11/7 305775 PNS
M.in. Anita Stefańska „Uprawianie teatru w kontekście amatorskiej aktywności artystycznej i działalności arteterapeutycznej” s. 113-129.
4. Baczul, Danuta
Mój świat : poradnik metodyczny ze scenariuszami zajęć dla sześciolatków. Cz. 2 / Danuta Baczul, Mariola Sobótka, Aneta Włodarczyk. – Wrocław ; Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2003. – 207, [1] s. + Mój świat : rozkład materiału dla nauczycieli klas zerowych : 20 s. – ISBN 83-7195-629-0
Sygnatura: I-H-c-319/2 286246 PNS
„Poznaję zaczarowany świat teatru” s. 153-161.
5. Beling, Artur
"Teatr dla wszystkich - podstawy techniki scenicznej" / Artur Beling. – Zielona Góra : Regionalne Centrum Animacji Kultury, 2005. – 82 s. – ISBN 83-88059-67-X
Sygnatura: 290125
Ćwiczenia i wskazówki metodyczne przydatne w pracy nauczyciela nad tworzeniem przedstawienia teatralnego (praca z tekstem, technika wymowy, gesty, koncentracja, scenografia, muzyka). W książce przedstawiono również elementy teorii komunikacji.
6. Bochan-Jachimek, Magdalena
Zajęcia artystyczne : zajęcia teatralno-aktorskie : podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych / Magdalena Bochan-Jachimek. – Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, 2012. – 184 s. – ISBN 978-83-7680-702-7
Sygnatura: Pd 13261
7. Broszkiewicz, Barbara
Teatr szkolny. Cz. 1, Głoski, sylaby, wyrazy / Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek. – Wrocław : Wydawnictwo Europa, cop. 2003. – 153 s. – ISBN 83-88962-50-7
Sygnatura: I-J-g-57 286600 PNS
Kilka uwag o teatrze szkolnym (np.: co to jest teatr szkolny, tworzywo teatru szkolnego, repertuar). 30 porad w sprawie higieny głosu, 45 ćwiczeń rozluźniających mięśnie języka i warg, 14 ćwiczeń eliminujących tendencję do mówienia z zaciśniętymi zębami i przez nos, 72 ćwiczenia w wymawianiu samogłosek, 162 ćwiczenia w wymawianiu spółgłosek. Wszystkie ćwiczenia mają formę zabawy - są zrytmizowane i zrymowane. Książka dla nauczycieli, instruktorów teatralnych, terapeutów zajęciowych.
8. Broszkiewicz, Barbara
Teatr szkolny. Cz. 2, Akcent, intonacja, intencja / Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek. – Wrocław : Wydawnictwo Europa, cop. 2004. – 186, [2] s. – ISBN 83-88962-76-0
Sygnatura: I-J-g-57/2 287404 PNS
Ćwiczenia i zabawy przydatne w pracy ze szkolnym teatrem oraz na lekcjach języka polskiego. Wiersze do ćwiczeń mogą być wykorzystane jako samodzielna propozycja repertuarowa. Każde z ćwiczeń stanowi również autonomiczną propozycję zabawy. W książce omówiono zasady frazowania, właściwe stawianie akcentów wyrazowych i logicznych oraz problemy intonacyjne.
9. Broszkiewicz, Barbara
Teatr szkolny. Cz. 3, Inscenizacja wiersza / Barbara Broszkiewicz, Jerzy Jarek. – Wrocław : Wydawnictwo Europa, cop. 2004. – 261 s. – ISBN 83-7407-002-1
Sygnatura: I-J-g-57/3 287297 PNS
Prezentowany tom omawia pracę nad interpretacją i inscenizacją wiersza. Każdy wiersz poddany jest dogłębnej analizie dotyczącej stopnia trudności jego wymawiania, poprawności frazowania, melodii zdania, ilości dykcyjnych pułapek oraz odautorskiej przykładowej interpretacji. Prezentowane wiersze mogą być wykorzystywane jako samodzielna propozycja sceniczna.
10. Caban, Remigiusz (1957- )
Teatr w 5 (łatwych) lekcjach : projekt edukacyjno-artystyczny : przewodnik praktyczny / Remigiusz Caban. – Rzeszów : Teatr im. Wandy Siemaszkowej, 2012. – 175, [1] s. – ISBN 978-83-930656-2-2
Sygnatura: 310991
11. Chymkowski, Roman (1977- )
Wiedza o kulturze : poradnik : liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum : kształcenie w zakresach podstawowym, rozszerzonym / Roman Chymkowski, Michał Wójtowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003. – 78, [1] s. – ISBN 83-02-08704-1
Sygnatura: 286275; XX-D-5 286452 PNS
„Problem autorstwa przedstawienia teatralnego” s. 67-68; „Przestrzeń teatralna” s. 68.
12. Clifford, Sara
Teatr przebudzenia : strategie milowego kroku : praktyczny przewodnik dla instruktorów prowadzących zajęcia teatralne z młodzieżą / Sara Clifford, Anna Herrmann ; tł. [z ang.] Renata Van de Logt. – Łódź : "mała litera" ; Warszawa : "Cyklady", 2003. – 261, [3] s. – (Drama). – ISBN 83-86859-78-4 ("Cyklady"). – ISBN 83-919190-0-5
Sygnatura: I-J-g-61 287791 PNS
Książka zawiera szczegółowe wskazówki na temat tworzenia młodzieżowego teatru otwartego na problemy społeczne. Podstawą przedstawionego tu modelu jest dziesięciotygodniowy cykl zajęć. Z zawartego w książce materiału można też korzystać w sposób indywidualny i twórczy, dobierając poszczególne ćwiczenia stosownie do potrzeb. Uczestnicy warsztatów uczą się tu nie tylko technik teatralnych, ale także pracy nad sobą, rozwiązywania konfliktów i współdziałania z rówieśnikami.
13. Dziecko i teatr w przestrzeni kultury : praca zbiorowa. T. 2, Świat w teatrze / pod red. Marty Karasińskiej i Grzegorza Leszczyńskiego ; [wstęp Marta Karasińska]. – Poznań : Centrum Sztuki Dziecka, 2007. – 225, [1] s. – (Sztuka i Dziecko). – ISBN 978-83-60557-26-6
Sygnatura: 292608, 292609
M.in. Małgorzata Puchowska „Komu potrzebny jest teatr szkolny?” s. 106-115; Jerzy Hamerski „Diecięcy teatr gromadny” s. 116-128.
14. Dziecko, język, tekst / red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010. – 395, [5] s. – (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; nr 2818). – ISBN 978-83-226-1974-2
Sygnatura: 299899
M.in. Małgorzata Wójcik-Dudek „Andersen w teatrze, czyli jak licealiści czytają »Królową Śniegu«” s. 370-379.
15. Dziecko we wczesnej edukacji / red. nauk. Ewa Jakubiak-Zapalska, Krzysztof Kruszko. – Radom : Kolegium Nauczycielskie, 2012. – 254 s. – ISBN 978-83-935196-0-6
Sygnatura: 305003; I-H-c-518 305004 PNS
M.in. Marlena Wilgocka „Miejsce twórczości teatralnej w rozwoju dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej” s.129-145.
16. Edukacja dziecka we współczesnej rzeczywistości społecznej : wybrane aspekty / pod red. Urszuli Ordon, Anny Pękali. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2008. – 141 s. – ISBN 978-83-7455-029-1
Sygnatura: I-H-c-415 296043 PNS
M.in. Joanna Juszczyk-Rygałło „Edukacja teatralna jako jeden z modeli wychowania przez sztukę” s. 113-119.
17. Edukacja kulturalna w szkole / red. nauk. Krzysztof Polak. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2004. – 141 s., [16] s. tabl. kolor. – ISBN 83-233-1866-2
Sygnatura: I-E-e-66 289163 PNS
M.in. Władysława Mleczko, Krystyna Polak, Agata Schabowska-Wirtel „»Spotkania teatralne« (program autorski z zakresu edukacji teatralnej dla klas IV-VI, uzupełniający do programu »To lubię«”) s. 87-116.
18. Edukacja kulturowa dzieci i młodzieży szkolnej : koncepcje i propozycje / praca zbiorowa pod red. Stefana Bednarka i Ewy Repsch ; Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. – Wrocław : "Silesia", 2004. – 228 s. – ISBN 83-88976-34-6
Sygnatura: 289083, 289084; I-E-e-68 289085 PNS
M.in. Anna Hannowa „Edukacja teatralna młodzieży. Na przykład Wrocław” s. 116-119.
19. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 7, Przemiany rodziny i jej funkcji / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Cieszyn : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015. – 243 s. – ISBN 978-83-7587-468-6. – ISBN 978-83-7850-788-8
Sygnatura: I-H-c-464/7 311772 PNS; 311773
M.in. Rafał Majzner „Rola Czechowickiego Teatru Muzycznego „Movimento” w Czechowicach-Dziedzicach w rozwijaniu zainteresowań muzyczno-teatralnych dzieci i młodzieży” s. 211-223.
20. Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce / pod red. Stanisławy Włoch ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo UO, 2006. – 409 s. – ISBN 978-83-7395-176-1
Sygnatura: 292115; I-I-b-76 292116 PNS
M.in. Agnieszka Włoch „Świat teatru dziecka w wieku przedszkolnym” s. 211-217.
21. Fastyn, Bogna
Teatr w pracy z dziećmi / Bogna Fastyn. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2010. – 126, [2] s. – ISBN 978-83-62015-27-6
Sygnatura: 299442, 302319
Autorka ukazuje, w jaki sposób zrealizować dowolną formę teatralną z dziećmi w każdym wieku. Krok po kroku przedstawia drogę od momentu wyboru okazji (spotkania wigilijne, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy, Dzień Dziecka, Święta Niepodległości, rocznice urodzin lub śmierci patrona szkoły, rozpoczęcia lub zakończenia roku szkolnego), z jakiej wystawiana jest sztuka, poprzez wybór tekstu, pisanie scenariusza, pracę z dziećmi, budowę sceny aż do samego przedstawienia. Omawia zabawowe metody zapamiętywania tekstów, budowania nieskomplikowanych lalek i dekoracji, pomoc w przygotowaniu tekstu, stworzeniu scenografii z dostępnych materiałów. Przekonuje, iż za pomocą prostych dekoracji, ograniczonych rekwizytów, tekstu skróconego do potrzebnego minimum i pomysłów na miarę posiadanego czasu jesteśmy w stanie zrealizować dziesięciominutowe przedstawienie teatralne. Prezentuje techniki teatralne takie jak: lalka (pacynka, kukła, jawajka, marionetka, lalka niekonwencjonalna), teatr przedmiotu, teatr cienia, teatr światła, maska. Na końcu zamieszcza swój pomysł na przedstawienie "Kopciuszka" w trzech wersjach technik teatralnych: kukła/pacynka, teatr cienia i pantomima.
22. Fręś, Jan Andrzej (1947- )
Teatr młodzieżowy : warsztat, spektakl, scenariusze / Jan Andrzej Fręś. – Rzeszów : "Fosze", 2005. – 211 s. – ISBN 83-88845-47-0
Sygnatura: I-J-g-64 289180 PNS
Przedstawiono rozwój koncepcji wychowania teatralnego i typologię form teatrów dziecięcych i młodzieżowych (teatr dramatyczny, teatr poezji, teatr epicki, teatr bezsłowny). Zaproponowano sposób pracy z młodzieżową grupą teatralną i sposób przygotowania spektaklu. Zamieszczono scenariusze spektakli: dla zespołu teatralnego uczniów klas szkoły podstawowej "A to ci teatr", "Igraszki z czasem"; dla zespołu gimnazjalnego "Katastrofa", "Od ucha do ucha", "Rozprawa"; dla zespołu gimnazjalnego "Między", "Kasting", "Cykl: Hipokryteja".
23. Fürl, Elke
Teatr w przedszkolu i świetlicy : od pierwszego pomysłu do przedstawienia / Elke Fürl ; [tł. z niem. Agnieszka Skwara]. – Kielce : "Jedność" ; Freiburg im Breisgau : "Herder", 2004. – 139 s. – ISBN 83-7224-677-7
Sygnatura: 287784; I-J-g-62 287785 PNS
Książka prezentuje, krok po kroku, poszczególne czynności prowadzące od znalezienia odpowiedniego tekstu, poprzez wykonanie kostiumów i masek, aż do wystawienia sztuki. Zawiera wiele cennych informacji na temat zabawy w teatr z wykorzystaniem różnego rodzaju lalek, postaci i rekwizytów.
24. Galewska-Kustra, Marta
Szkoła wspierająca twórczość uczniów : teoria i przykład praktyki / Marta Galewska-Kustra. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; [Warszawa] : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2012. – 431 s. – (Człowiek, Środowisko Życia, Edukacja). – ISBN 978-83-7780-218-2
Sygnatura: I-H-i-142 304683 PNS; 304684
Książka jest efektem badań własnych autorki nad szkołą jako środowiskiem stymulowania twórczości ucznia i jej rozwoju. Zawiera m.in. prezentację systemu stymulowania twórczości uczniów w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Artystycznej w Zakopanem, w tym stymulowania twórczości uczniów na zajęciach teatralnych w klasach I-III i VI-IX (s. 244-280).
25. Guzy-Steinke, Halina Maria
Uczeń i teatr : realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole / Halina Guzy-Steinke, Teresa Wilk. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2009. – 194 s. – ISBN 978-83-89163-53-0
Sygnatura: I-E-e-88 296670 PNS
Autorki omawiają znaczenie kultury w edukacji uczniów. Przedstawiają koncepcję wychowania estetycznego i edukacji kulturalnej. Zwracają uwagę na pedagogiczny wymiar edukacji teatralnej (historia, media, praktyka). Poprzez swoje badania wykazują, że szkoła nie spełnia oczekiwań uczniów w zakresie kultury teatralnej.
26. Horwath, Ewa
Świat w słowach i obrazach : język polski 2 : scenariusze lekcji dla klasy drugiej gimnazjum / Ewa Horwath, Joanna Majchrzak. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2003. – 191, [1] s. – ISBN 83-02-08819-6
Sygnatura: III-C-148 286713 PNS
M.in. „Perypetie reżysera teatralnego (Od papieru do sceny Marka Mikosa, Próbuję zrozumieć tekst – rozmowa z Grzegorzem Jarzyną)” s. 153-156.
27. Horwath, Ewa
Świat w słowach i obrazach : język polski 3 : scenariusze lekcji dla klasy trzeciej gimnazjum / Ewa Horwath, Joanna Majchrzak. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2004. – 192 s. – ISBN 83-02-08907-9
Sygnatura: III-C-156 287969 PNS
M.in. „Aktor był, jest i będzie żywą teraźniejszością teatru – rzecz o sztuce aktorskiej na przestrzeni wieków” s. 165-167; „Ostatnie spotkanie z dramatem – powtórka w konwencji teatralnej” s. 181-184.
28. Język polski - wśród znaków kultury : scenariusze lekcji dla klasy I. Cz. 2 / Jolanta Ciszewska [et al. ; red. merytor. Anna Kołat]. – Kielce : "MAC Edukacja", cop. 2004. – 117, [1] s. – ISBN 83-7315-458-2 (cz. 2)
Sygnatura: III-I-102 288341 PNS
M.in. Mirosława Piaskowska-Majzel, Kinga Jankowska „Teatr europejski – od Sofoklesa do Moliera” s. 83-84.
29. Józefowski, Eugeniusz (1956- )
O arteterapii, edukacji i sztuce : teksty rozproszone i niepublikowane / Eugeniusz Józefowski, Anita Stefańska, Marta Szabelska-Holeksa ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012. – 421 s., [28] s. tabl. – ISBN 978-83-232-2481-5
Sygnatura: G 11/7 305715 PNS
M.in. Anita Stefańska „Teatr szkolny jako miejsce oddziaływań wychowawczych w procesie dorastania” s. 164-171
30. Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej / pod red. Katarzyny Olbrycht, Barbary Głydy, Agnieszki Matusiak. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – 494, [2] s. – (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; nr 3218). – ISBN 978-83-8012-114-0 (wersja druk.)
Sygnatura: 311470
M.in. Marzenna Wiśniewska „Doświadczanie teatru – inspirujące działania artystyczno-edukacyjne na polskich scenach i pedagogika teatru” s. 227-236; Ewa Tomaszewska „To, co nas uskrzydla. O działaniach animacyjnych w połączeniu z teatrem” s. 237-249.
31. Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej : obraz badań i działań dydaktycznych / pod red. Zenona Urygi i Marii Sienko. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005. – 249, [1] s. - (Nowoczesna Szkoła ; 13). – ISBN 83-7271-309-X
Sygnatura: 288871; III-F-85 288872 PNS
M.in. Katarzyna Lange „Propozycje wykorzystania recytacji w kształceniu sprawności językowej ucznia” s. 208-213.
32. Kubiczek, Maria
Kółko teatralne w szkole podstawowej i gimnazjum / Maria Kubiczek. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2003. – 103, [1] s. – (Szkoła Dziś i Jutro). – ISBN 83-02-08716-5
Sygnatura: 287302; I-J-g-59 287303 PNS
W części instruktażowej poradnika przedstawiono scenariusze trzynastu spotkań z młodzieżą przygotowującą się do pracy nad konkretnym występem, spektaklem. Ukazano pracę nad wyzwalaniem uczniowskiej wyobraźni, zdolności do improwizacji, naukę dykcji, intonacji, modulacji, ruchu i gestu scenicznego, a także stosunek do rzeczy i świata poprzez uzewnętrznienie emocji. W części drugiej zawarto propozycje autorskich przedstawień teatralnych.
33. Kultura, literatura i sztuka w edukacji językowej w świetle badań empirycznych / pod red. Jana Kidy. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007. – 554 s. – ISBN 978-83-7338-272-5
Sygnatura: III-F-87 291921 PNS
M.in. Łucja Dawid „Bliżej słowa: recytacja w kształceniu językowym i literackim uczniów” s. 379-384; Monika Braun-Bereś „Aktorskie techniki interpretacyjne jako metoda czytania tekstu” s. 385-392.
34. Kultura - sztuka - edukacja. T. 1 / red. Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2015. – 419 s. – (Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 721). – ISBN 978-83-7271-917-1
Sygnatura: 312268
M.in. Józefa Zając-Jamruz „Ciało i wyobraźnia w mówieniu : metodyka integracyjnej pracy nad dykcją w edukacji teatralnej dzieci i młodzieży” s. 146-153; Edyta Nieduziak „Terapia w teatrze dziecięcym : możliwości wykorzystania” s. s. 154-168.
35. Lasota, Ilona
Tespis-ek w szkole czyli Jak i po co bawić się z dziećmi w teatr / Ilona Lasota. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2007. – 296 s. – (Metodyczna Biblioteka To Lubię!). – ISBN 978-83-89434-09-8
Sygnatura: I-J-g-66 295679 PNS
Autorka przedstawia koncepcje posługiwania się w szkolnej praktyce technikami teatralnymi, opisuje propozycje metodyczne przydatne w zajęciach literacko-teatralnych (6 projektów) oraz 8 gotowych tekstów przedstawień dla uczniów szkoły podstawowej.
36. Minczakiewicz, Elżbieta Maria
Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach / Elżbieta Maria Minczakiewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006. – 210, [1] s. – ISBN 978-83-7308-622-7
Sygnatura: 290673; I-I-d-94 290674 PNS
"Zabawa w teatr z łyżki – zabawa dla dzieci, które chcą kreować swój bajkowy świat” s. 167-183.
37. Neyman, Olgierd
Wiedza o kulturze : przewodnik metodyczny : szkoły ponadgimnazjalne - zakres podstawowy / Olgierd Neyman. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2003. – 100 s. – ISBN 83-7195-713-0
Sygnatura: XX-D-4 286447 PNS
M.in.: Mirosław Wieteska „Teatr w Grecji. Religijne początki teatru” s. 47-48; Mirosław Wieteska „Nieobecność teatru w średniowieczu i jego powrót w renesansie” s. 50-51; Aleksandra Porożyńska „Twórcy przedstawienia teatralnego na przykładzie Hamleta Williama Szekspira” s. 59-64.
38. Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego / pod red. Teresy Wilk. – Kraków : "Impuls", 2007. – 166, [2] s. – ISBN 978-83-7587-026-8
Sygnatura: I-E-c-292 294658 PNS; 296120
M.in. Teresa Wilk „Teatr jako przestrzeń edukacji i wychowania młodego pokolenia” s. 147-162.
39. Od teatru żaków do Internetu : o edukacji humanistycznej w szkole / pod red. Barbary Myrdzik. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2003. – 266 s., [1] k. tabl. złoż. – (Nowoczesność i Tradycja w Edukacji Polonistycznej). – ISBN 83-227-2185-4
Sygnatura: III-B-91 287285 PNS
M.in.: Małgorzata Latoch-Zielińska „Jak kształtował się teatr szkolny” s. 9-30; Małgorzata Latoch-Zielińska „Edukacja teatralna we współczesnej szkole s. 31-46; Małgorzata Latoch-Zielińska „Warsztaty teatralno-literackie w praktyce szkolnej” s. 47-62.
40. Ogólnopolski Zjazd Andragogiczny 1 ; 2009 ; Kraków)
Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego : (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego. – Kraków, 23-24 czerwca 2009) : praca zbiorowa. T. 2 / pod red. Tadeusza Aleksandra ; Komitet Nauk Pedagogicznych PAN. Zespół Pedagogiki Dorosłych [et. al.]. – Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, cop. 2010. – 532 s., [8] s. tabl. – (Monograficzna Seria Wydawnicza - Biblioteka Pedagogiki Pracy 231). – ISBN 978-83-7204-858-5
Sygnatura: I-O-b-70/2 299620 PNS
M.in. Joanna Olszewska-Gniadek „Motywy przynależności uczniów do teatru młodzieży – stan i możliwości optymalizacji (w świetle badań na terenie Krakowa)” s. 266-274; Jarosław Szwec „Andragogiczne aspekty edukacyjne w zakresie działań teatralnych. Arteterapia –nowa, istotna forma rozwoju” s. 275-279.
41. Olszewska-Gniadek, Joanna
Teatr młodzieży w świetle badań na terenie Krakowa / Joanna Olszewska-Gniadek. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2009. – 212, [1] s. – ISBN 978-83-233-2668-7
Sygnatura: 299188, 299189
Autorka opisuje: podstawy wychowania przez sztukę, specyfikę teatru jako zjawiska kulturowego, istotę i funkcje teatru w społeczeństwie z wyodrębnieniem teatru młodzieży. Przedstawia historię scen uczniowskich w Polsce od średniowiecza oraz wyniki badań nad teatrem młodzieżowym w szkołach i instytucjach kulturalno-oświatowych w Krakowie. Badania właściwe przeprowadziła w roku akademickim 2003/2004. Teatr młodzieży rozumiany jest tutaj jako zorganizowana forma teatralnych zajęć pozalekcyjnych lub pozaszkolnych, skupiająca młodzież w wieku 13-18 lat pragnąca dobrowolnie realizować określony program artystyczno-wychowawczy pod kierunkiem instruktora. Autorka ukazuje: warunki funkcjonowania teatru młodzieży, charakterystykę członków teatru, jego repertuar, procedurę powstawania spektaklu, kategorie publiczności, funkcje wychowawcze, społeczne i terapeutyczne teatru młodzieżowego. Proponuje możliwości rozszerzania zasięgu oddziaływań teatru młodzieży i podnoszenia efektywności jego działań. Publikacja skierowana jest do pedagogów-naukowców badających zagadnienia pedagogiki kultury oraz opiekunów zajmujących się wychowaniem młodzieży poprzez formy teatralne.
42. Opala-Wnuk, Koryna
Sztuka, która pomaga dzieciom : techniki arteterapii: mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny / Koryna Opala-Wnuk. – Łódź : JK : "Feeria", 2009. – 213 s. – ISBN 978-83-7229-239-1
Sygnatura: G 11/7 298080 PNS; 304206
„Teatr jako forma pracy edukacyjnej i terapeutycznej (czarny teatr, cieni, teatr w rękawku, teatr dziur, maska, lalka)” s. 189-205.
43. Pajączkowska, Bogumiła
Zawsze warto! : przedstawienia, kampanie szkolne i programy własne nauczycieli jako sposób aktywizowania i integrowania uczniów, rodziców i nauczycieli / Bogumiła Pajączkowska ; [Wyższa Szkoła Menedżerska w Legnicy]. – Legnica : Wyższa Szkoła Menedżerska, 2006. – 168 s. – ISBN 83-60357-30-7
Sygnatura: I-H-c-377 290754 PNS
„Edukacja teatralna – przedstawienia szkolne” s. 20-65.
44. "Pamiętajcie o ogrodach..." : kultura, literatura, język : poradnik dla nauczyciela i program nauczania języka polskiego : kształcenie w zakresie podstawowym, kształcenie w zakresie rozszerzonym. [Cz. 1 / aut. Andrzej Korzyb et al.]. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002. – 144 s. – ISBN 83-02-08464-6
Sygnatura: 284406; III-C-165/1 PNS 289331
W poradniku dla nauczyciela liceum i technikum autorstwa Andrzeja Korzyba w rozdziale „Przykładowe scenariusze lekcji” scenariusz na temat „Teatr i dramat antyczny – twórcy, geneza tragedii i komedii” s. 65-66.
45. Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku / pod red. Ewy Smak i Stanisławy Włoch ; [aut. Irena Adamek et al.] ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2010. – 382 s. – ISBN 978-83-7395-400-7
Sygnatura: I-E-a-416 300121 PNS; 301824
M.in. Agnieszka Włoch „Poprzez edukacje teatralna ku rozwojowi kreatywności ucznia” s. 201-210.
46. Pieniążek, Marek (1970- )
Szkolny teatr przemiany : dramatyzacja działań twórczych w procesie wychowawczym / Marek Pieniążek. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009. – 97, [2] s. – (Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; nr 525). – ISBN 978-83-7271-556-2
Sygnatura: 296812
Autor charakteryzuje wychowawcze i poznawcze funkcje teatru szkolnego, jego nowoczesne zadania, rodzaje sprawności osiągane w ramach procesu twórczego. Prezentuje cykl stwarzania spektaklu, na który składają się: weryfikacja obsady, wybór najlepszych scen, tworzenie szkiców scenograficznych i kostiumowych, problemy z dykcją i pamięciowym opanowywaniem ról.
47. Pietrzak, Małgorzata
Interpretacje : poradnik praktycznego zastosowania retoryki w pracy artystycznej i działalności kulturalno-oświatowej dla nauczycieli, instruktorów teatralnych, aktorów amatorskich zespołów teatralnych, recytatorów, pracowników domów kultury, bibliotekarzy, logopedów / Małgorzata Pietrzak ; Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej. - Warszawa : Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, 2004. – 256 s. – ISBN 83-88581-15-5
Sygnatura: 287833
Praktyczny poradnik, który pokazuje nie tylko tzw. pracę z tekstem, ale uczy także lepszego rozumienia tekstów literackich, w tym tekstów teatralnych. Książka przygotowana przez zawodową aktorkę omawia podstawowe reguły i techniki pracy aktorskiej. Prezentuje możliwości pracy interpretacyjnej nad tekstami: Fredry, Mickiewicza, Słowackiego, Norwida, Sienkiewicza, Witkiewicza, Tuwima, Szekspira, Moliera, Rostanda oraz Laonteine'a.
48. Pietrzak, Małgorzata
Między tekstem a czytelnikiem : żywe słowo w bibliotece : tradycja i współczesność / Małgorzata Pietrzak. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2012. – 526 s. – ISBN 978-83-89163-93-6
Sygnatura: 304268, 304599
49. Pietrzak, Małgorzata
Rola teatru w edukacyjnej pracy bibliotekarza i nauczyciela / Małgorzata Pietrzak ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. – Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2007. – 159, [1] s. – (Biblioteczka "Poradnika Bibliotekarza" ; 10). – ISBN 978-83-89316-92-9
Sygnatura: 295120 KB; 311971
Książka jest adresowana do bibliotekarzy, polonistów, instruktorów teatralnych chcących poszerzyć swoje spojrzenie na teatr, aktorstwo i narzędzia twórcze z nimi związane.
50. Pietrzak, Małgorzata
Teatrzyk na cały rok : scenariusze spektakli teatralnych i ćwiczenia przeznaczone dla amatorskich zespołów teatralnych, teatrzyków szkolnych, bibliotekarzy, polonistów, wszystkich, lubiących bawić się w teatr / Małgorzata Pietrzak. – Wyd. 2. – Warszawa : Wydawnictwo SBP [Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich], 2004. – 147, [1] s., [8] k. tabl. – (Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza ; 6). – ISBN 83-89316-31-5
Sygnatura: MP 288976 PNS
Pięć tekstów autorskich (dot.: pór roku - "Wiosna", "Zimowe zabawy"; podróży - "Na dworcu"; przyrody - "Zielone pudełko"; zdrowia - "Przygody wiewiórki"). Zaopatrzono je w uwagi adresowane do reżysera i aktorów. Określono najmniejszą liczbę potrzebnych aktorów. Każdy spektakl ma trwać 45 min. Zamieszczono też: propozycje dodatkowych zajęć związanych z przygotowaniem przedstawienia (np. dot. Wielkanocy, Bożego Narodzenia), ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, relaksacyjne, plan pracy nad przedstawieniem.
51. Poradnik nauczyciela : gimnazjum. 1 / [aut. Magdalena Bobińska et al.]. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2011. – 431 s. + 2 dyski optyczne (CD-ROM, CD). – Poradnik do podr.: Świat w słowach i obrazach oraz Gramatyka i stylistyka dla klasy 1. – ISBN 978-83-02-121-66-1
Sygnatura: III-C-204 304732 PNS
Wśród „Scenariuszy lekcji do podręcznika Świat w słowach i obrazach” Anny Syguły „Od tekstu literackiego do inscenizacji (Dramat na scenie, czyli przedstawienie)” s. 249-251, „Różne oblicza widowisk teatralnych (Wszystko jest teatrem)” s. 257-259.
52. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2 / pod red. nauk. Anny Guzy i Bernadety Niesporek-Szamburskiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2013. – 211 s. – ISBN 978-83-7173-289-8
Sygnatura: I-M-g-280/2 307121 PNS; 307122, 307466
M.in. Małgorzata Wójcik-Dudek „Potrzeba teatru. Teatr szkolny a edukacja polonistyczna” s. 207-211.
53. Proces wychowania w szkole i poza nią / red. nauk. Kazimierz Denek [et al.]. – Sosnowiec : Wyższa Szkoła Humanitas. Oficyna Wydawnicza "Humanitas", 2010. – 315 s. – (Edukacja Jutra). – ISBN 978-83-61991-68-7
Sygnatura: I-E-b-367/18 299177 PNS
M.in. Agnieszka Włoch „Wiedza o teatrze jako składnik edukacji teatralnej młodzieży w systemie szkolnym” s. 185-201.
54. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury / red. Anna Janus-Sitarz. . – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", cop. 2004. – 309, [3], s., [32] s. tabl. – (Edukacja Nauczycielska Polonisty ; 2). – ISBN 83-242-0409-1
Sygnatura: 288513; III-B-93 288514 PNS; 294916, 295137
M.in. Anna Janus-Sitarz „Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej” s. 131-150.
55. Samulczyk-Pawluk, Teresa
Edukacja teatralna w szkole podstawowej / Teresa Samulczyk-Pawluk ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. – Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005. – 296, [3] s. – ISBN 83-7308-624-2
Sygnatura: I-J-g-65 291183 PNS
Praca jest próbą wyjaśnienia pojęcia teatru szkolnego i ukazania jego specyfiki. Autorka przedstawia dzieje teatru szkolnego od szkolnego teatru jezuickiego do teatrów szkolnych w III Rzeczypospolitej. Omawia programy edukacji kulturalnej oraz treści wychowania przez teatr w podręcznikach i opracowaniach metodycznych. Zwraca uwagę na rolę nauczyciela jako inspiratora życia teatralnego w szkole (sposób pracy z uczniem, cele dydaktyczne i wychowawcze, wartości dydaktyczne i wychowawcze). Książka zawiera dane na temat realizacji programów dydaktycznych i wychowawczych w zakresie teatru w szkołach podstawowych w Zielonej Górze. W załącznikach umieszczono: teatr w treściach edukacji polonistycznej (kl. IV-VI), formy teatru dziecięcego-program nauczania, warsztat-teatr cieni, metody pracy z zespołem.
56. Scenariusze lekcji języka polskiego : klasa II szkoły ponadgimnazjalnej / Aleksandra Chomiuk [et al.] ; zebrały i przysposobiły do druku Cecylia Dunat i Emilia Gibiec. – Goleszów : "Publisher-Innowacje", 2003. – 408 s. – ISBN 83-88704-24-9
Sygnatura: III-I-92 286957 PNS
M.in. Joanna Gawlikowska „Kolebka nowoczesnego teatru” s. 171-173.
57. Schejbal, Maria
Scenariusz czyli Jak opowiadać historie w teatrze / Maria Schejbal. – Bielsko-Biała : Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne Teatr Grodzki, 2006. – 73 s. – ISBN 83-916601-5-X
Sygnatura: MP 293775 PNS
Publikacja adresowana do osób, które rozpoczynają działania w teatrze amatorskim i szukają inspiracji, są zainteresowane różnymi modelami pracy warsztatowej, a szczególnie scenariuszami. Motywem przewodnim wszystkich zaprezentowanych pomysłów i przykładów scenariuszy jest sztuka opowiadania historii w teatrze (cz. 1. Ćwiczenia i zabawy teatralne - historie improwizowane; cz. 2. Adaptacje, kompilacje, eksperymenty - historie inspirowane; cz. 3. Scenariusze zrealizowane - historie prawdziwe). Opracowanie oparte na działaniach warsztatowych i spektaklach grup teatralnych objętych programami Bielskiego Stowarzyszenia Artystycznego Teatr Grodzki w latach 2001-2006.
58. Skoro i tak gram... : edukacja kulturowa poprzez teatr : materiały z konferencji zorganizowanej przez Instytut Filologii Polskiej UG w dniach 15-16 I 2009 r. / pod red. Grażyny Tomaszewskiej i Dariusza Szczukowskiego. – Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2009. – 218 s. – ISBN 978-83-7326-639-1
Sygnatura: 298745
Znaczenie i rola edukacji przez teatr: od fikcji scenicznej do świata rzeczywistego, wdrażanie ucznia poprzez naukę czytania do uczestnictwa w życiu teatralnym. Kształtowanie w uczniu świadomego odbiorcy kultury poprzez zabawy teatralne i spektakle. Przedstawienia teatralne dla chorych formą komunikacji społecznej. Rola aktora w przedstawieniach. Bajki ludowe i literackie i ich inscenizowanie w ramach teatru szkolnego. Rozwijanie osobowości poprzez uczestnictwo w zespole teatralnym. Znaczenie teatru na lekcjach języka polskiego. Budowanie tożsamości narracyjnej uczniów poprzez działania dramowe na lekcjach. Dramat w podręcznikach do kształcenia literackiego dla szkół ponadgimnazjalnych.
59. Spotkania z kulturą : liceum i technikum : książka nauczyciela : materiały dydaktyczne do wiedzy o kulturze / [red. merytoryczna Katarzyna Ambroziak, Aneta Leśniewska]. – Warszawa : Nowa Era, 2012. – 98, [2] s. + 1 dysk optyczny (CD-ROM). – ISBN 978-83-267-0913-5
Sygnatura: XX-D-11 305129 PNS
Wśród „Scenariuszy lekcji z kartami pracy” „Teatr: fascynujący świat sceny” s. 79-81.
60. Stróżański, Krzysztof
Teatr mój widzę ubogi : vademecum reżysera teatru szkolnego / Krzysztof Stróżański. – Wrocław : "Alta2", 2002. – 149 s. – ISBN 83-88555-66-9
Sygnatura: I-J-g-51 284815 PNS
Poradnik dla nauczycieli uczących się sztuki reżyserowania, który zapoznaje z historią powstania teatru szkolnego oraz z istotą dzisiejszego teatru młodych i jego kształtem formalnym. Książka omawia przygotowanie warsztatowo-metodyczne w zakresie prowadzenia prób, pracy nad rolą, pisania scenariusza i sztuki inscenizacji oraz prezentuje scenariusze pięciu przedstawień ("Referent" oraz "Bal w Operze" J. Tuwima, "Ptam" K. Miłobędzkiej, "Serce na gaz" T. Tzary, "Manifest" S. I. Witkiewicza).
61. Stworowa, Barbara
Propozycje lekcji języka polskiego w liceum : klasa I / Barbara Stworowa. – Godziszka : "Cerinwest", 2002. – 269 s. – ISBN 83-910509-5-5
Sygnatura: III-I-95 286955 PNS; 287403
„Rozwój teatru - od antyku do Szekspira” s. 179-180.
62. Stworowa, Barbara
Propozycje lekcji języka polskiego w liceum : klasa II / Barbara Stworowa. – Godziszka : "Cerinwest", 2003. – 287 s. – ISBN 83-910509-6-3
Sygnatura: III-I-94 286956 PNS
„Zdobywamy wiedzę o dramacie i teatrze na przełomie wieków” s. 242-245.
63. Sztuka jako przestrzeń edukacyjna : teoria i praktyka / pod red. Marii Jabłońskiej. – Wrocław : Towarzystwo Kultury Czynnej : "ATUT", 2011. – 264 s. – ISBN 978-83-932216-21-2. – ISBN 978-83-7432-744-2
Sygnatura: G11/7 302575 PNS
M.in. Joanna Olszewska-Gniadek „Główne aspekty działalności teatru młodzieży – raport z badań na terenie Krakowa” s. 129-148.
64. Tatrzańskie Seminarium Naukowe (13 ; 2007 ; Zakopane)
Edukacja jutra = Education of tommorow : XIII Tatrzańskie Seminarium Naukowe. T. 2 / red. nauk. Krystyna Zatoń, Tadeusz Koszczyc, Mariusz Sołtysik. – Wrocław : Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. Wydawnictwo, 2007. – 450 s. – ISBN 978-837374-048-8
Sygnatura: I-E-b-367/13/2 292310 PNS; 309768
M.in. Agnieszka Włoch „Teatr metaforyczny w kształtowaniu dyspozycji twórczych dzieci i młodzieży. W poszukiwaniu koncepcji kreatywnej edukacji” s. 69-74.
65. Teatr lalek i dziecko / pod red. Elżbiety Rzewuskiej, Grażyny Słupczyńskiej. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011. – 108 s. – Pokłosie konferencji zorganizowanej przez Zakład Teatrologii w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w Lublinie, która odbyła się 15-16 kwietnia 2010 r. – ISBN 978-83-7784-048-1
Sygnatura: 301762, 302506
M.in.: Joanna Stanowska „Teatr lalek jako miejsce oswajania dziecka ze sztuką” s. 21-30; Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska „Wychowanie teatralne. Teatr samorodny jako twórcza metoda pracy” s. 79-84; Michał Stanowski „Terapeutyczna rola teatru lalek” s. 85-89; Barbara Adamczyk, Jagienka Maślak „Teatr szkolny jako teatr życia – z doświadczeń pedagoga specjalnego” s. 91-96.
66. Teatr w bibliotece : doświadczenia i praktyka / pod red. Małgorzaty Pietrzak. – Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2015. – 122, [2] s. – (Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza ; nr 24). – ISBN 978-83-64203-42-8
Sygnatura: 311972, 311973
Publikacja jest skierowana do bibliotekarzy, nauczycieli, animatorów kultury, pedagogów, którzy pracują z zespołami amatorskimi przy realizacji różnorodnych form teatralnych.
67. Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik, Leszka Tymiakina. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – 385, [1] s. – (Nowoczesność i Tradycja w Edukacji Polonistycznej). – ISBN 83-227-2780-5
Sygnatura: III-G-98 294681 PNS; 297614
M.in. Anna Asyngier-Kozieł „Integracyjny wymiar edukacji teatralnej w zajęciach polonistycznych (dawniej i dziś)” s. 257-276.
68. Uczeń wobec wyzwań współczesności / red. nauk. Aneta Rogalska-Marasińska i Bożena Banasiak. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2010. – 287, [1] s. – ISBN 978-83-7525-503-4
Sygnatura: I-H-i-133 300440 PNS
M.in. Irena Szewczyk-Kowalewska „Edukacja teatralna ucznia w aspekcie zmieniającej się kultury: szanse i zagrożenia” s. 143-154.
69. Wczesna edukacja dziecka : implikacje do praktyki pedagogicznej / red. nauk. Elżbieta Dolata, Sławomira Pusz. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013. – 240 s. – ISBN 978-83-7338-900-7
Sygnatura: I-H-c-534 306492 PNS
M.in. Teresa Piątek „Małe formy teatralne w edukacji wczesnoszkolnej” s. 175-195.
70. Wiedza o kulturze w szkole / pod red. Anny Gomóły i Elżbiety Dutki. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2007. – 321, [3] s. – (Podręczniki i Skrypty Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; 84) (Dydaktyka Języka i Literatury Polskiej). – ISBN 978-83-226-1677-2
Sygnatura: 293715, 293716, 307504
M.in. Dorota Fox „Polubić teatr” s. 180-197.
71. Wiedza o kulturze : scenariusze lekcji : liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum : kształcenie w zakresach podstawowym i rozszerzonym : praca zbiorowa / pod red. Barbary Klimczak. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004. – 127 s. – ISBN 83-02-09253-3
Sygnatura: XX-D-7 290258 PNS
M.in. Bogusława Piróg-Siekierda „Przestrzeń teatralna w teatrze współczesnym a tradycja teatralna” s. 71-75.
72. Włoch, Agnieszka
Edukacja teatralna w procesie kształcenia i wychowania młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych na Opolszczyźnie / Agnieszka Włoch. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2013. – 372 s. + 1 dysk optyczny (CD-ROM). – (Studia i Monografie / Uniwersytet Opolski ; nr 484). – ISBN 978-83-7395-493-9
Sygnatura: I-J-d-58 305979 PNS
73. Z historii, teorii i praktyki edukacji artystycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym / red. nauk. Krystyna Zabawa. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2014. – 248 s. – ISBN 978-83-7614-166-4 (Ignatianum). – ISBN 978-83-277-0077-3
Sygnatura: I-E-e-115 311276 PNS
M.in. Joanna Głowacz „Wychowanie przez teatr w edukacji przedszkolnej” s. 189-220.
74. Żardecki, Wiesław
Animacja teatru w wymiarze pedagogicznym / Wiesław Żardecki. – Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 2012. – 217, [1] s. – ISBN 978-83-7586-073-3
Sygnatura: I-E-e-105 304794 PNS
75. Żardecki, Wiesław
Teatr w refleksji i praktyce edukacyjnej : ku pedagogice teatru / Wiesław Żardecki. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012. – 565 s. – ISBN 978-83-7784-121-1
Sygnatura: I-E-e-104 304365 PNS