Retoryka, dyskusja, debata on-line
Retoryka, dyskusja, debata - wybrane materiały dostępne on-line – strony internetowe, teksty, filmy, prezentacje
Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich
Debaty oksfordzkie, w tym Debata Oksfordzka w formacie AMPDO - film Instruktażowy
- Zasady debaty oksfordzkiej
Bielecka, Jolanta Debata jako metoda nauczania
Bogołebska, Barbara, Worsowicz, Monika Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych
Budzyńska-Daca, Agnieszka Gatunki rywalizacyjne z perspektywy krytyki retorycznej. W: Retoryka i wartości
Publikacja na platformie IBUK Libra (kod dostępny w Wypożyczalni Biblioteki)
Porównanie cech: debaty konkursowej, slamu poetyckiego, three minute thesis
Cecocho, Ania Jak dyskutować? Poradnik dialogu społecznego
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Debaty
Demokracja to rozmowa, czyli uczmy się dyskutować i debatować
Bąk, Nina Józefina, Naruszewicz, Zuza Stwórz klimat do rozmów czyli Jak o energii i zmianach klimatu debatować w szkole
Kopcińska, Patrycja Debatować, radzić, rozmawiać...
Chełmińska, Żaneta O uczniowskiej debacie i debatowaniu
Chrzanowska, Joanna Maria Dialog – dyskusja – debata
Czakon, Michał Jak uczyć dyskutowania – Debata Oksfordzka
Dobrowolska, Anna Jak zorganizować szkolną debatę? Praktyczny przewodnik
Docimo, Katherine, Littlehale Kristy Trójkąt retoryczny: ethos, patos, logos
Edukacja Medialna
Lekcja: Sztuka dyskusji
Erystyka - sztuka prowadzenia sporów
„Forum Artis Rhetoricae” czasopismo Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego
Fundacja Nowy Głos Materiały edukacyjne
Grudzińska, Agnieszka Retoryka na lekcjach języka polskiego
Instytut Badań Edukacyjnych Katalog metod walidacji
Debata swobodna
Debata ustrukturyzowana
Instytut Wschodnich Inicjatyw
Polska między Wschodem i Zachodem. Ogólnopolski turniej debat – podręcznik do debat oksfordzkich
Janowska, Bożena Bariery w komunikacji – dlaczego mamy trudności w porozumiewaniu się
Karmelita, Marta Metody aktywizujące na lekcjach przedmiotów humanistycznych
Kosyra-Cieślak, Teresa Retoryka – praktyka, czyli kilka uwag na temat uczenia sztuki
Krakowskie Stowarzyszenie Mówców
Debata Oksfordzka w formacie AMPDO - film Instruktażowy
Kulczyk Fundation Efekt domina. Materiały dla nauczycieli +15 lat
Debata
Retoryka
Kurtycz, Ada Maria Sztuka debaty. Czas zacząć publicznie rozmawiać
Lichański, Jakub Zdzisław (1946- ) Retoryka jak narzędzie badania naszych myśli: czym jest téchne rhetoriké?
publikacja dostępna także na platformie IBUK Libra (kod dostępny w Wypożyczalni Biblioteki)
W: Tropami retoryki, stylistyki i dziennikarstwa : tom dedykowany Profesor Barbarze Bogołębskiej
Muzeum Józefa Piłsudskiego
Czekan, Radosław, Błoński, Jan Podręcznik debat historycznych
O debatowaniu
Filmy treningowe
Webinar o debatach historycznych
Open AGH
Jak przygotować dyskusję?
Jak poprowadzić dyskusję?
Ostrowski, Marek Zagadnienia prawdy i poprawności a retoryka w dyskursie medialnym
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Materiały wypracowane przez doradców metodycznych
Piotrowska, Grażyna Scenariusz lekcji języka polskiego Temat: Siła argumentu
Gałązka-Kozłowska, Agnieszka Scenariusz lekcji języka polskiego Temat: „Jak mówić, żeby nas słuchano? Jak mówić, żeby przekonać?” O sztuce komunikacji
Piątas, Grzegorz Scenariusz lekcji języka polskiego Temat: Teza, argument, przykład... Piszemy rozprawkę
Piotrowska, Grażyna Scenariusz lekcji języka polskiego Temat: Sztuka przekonywania
Polska Debatuje
Johnson, Steven L. Podręcznik wygrywanie debat
Debaty online dla licealistów. Instrukcja dla nauczycieli. Debaty w trakcie e-lekcji dla uczennic i uczniów szkół średnich
Ćwiczenia
Polskie Towarzystwo Retoryczne
publikacje członków PTR
Retoryka – wiedza – krytyka
Retoryka wizerunku medialnego
Retoryka w komunikacji specjalistycznej
„Res Rhetorica” czasopismo
Przybył, Beata Debata jako forma nauczania
Retoryka.pl strona prowadzona przez Akademię Sztuki i Kultury oraz Stowarzyszenie Sztuka-Edukacja-Promocja
Akademia Retoryki – konspekty zajęć
Słownik O retoryce
Ryszka-Kurczab, Magdalena „Środki uwierzytelniania” w tradycji retorycznej (Arystoteles)
Ryszka-Kurczab, Magdalena Wystąpienie argumentacyjne. Refleksje o uczeniu argumentacji retorycznej
Skiendziel, Anna Superbelfrzy Nocą 59
Debata oksfordzka w szkole - prezentacja
Debata oksfordzka - webinarium
Skulska, Joanna K. Akt retoryczny jako forma komunikacji publicznej
Starnawska, Karolina Co to jest debata oksfordzka i dlaczego warto poznać jej formułę?
Steć, Małgorzata Edukacja moralno-demokratyczna
Stowarzyszenie Konsultantów i Trenerów Zarządzania
Skuteczne moderowanie dyskusji
Szkoła Liderów
W teatrze debaty oksfordzkiej. Przewodnik debatancki Szkoły Liderów
Szkoła z Klasą
Debatowanie jako forma pracy z uczniami
Sznajret, Rafał Retoryka. Poznaj trójkąt retoryczny (etos, patos, logos)
Wiszejko-Wierzbicka, Dorota Jak dyskutować?
Worsowicz, Monika Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Jak rozwiązywać konflikty
Przykładowe scenariusze zajęć, w których wykorzystano metodę dyskusji, debaty, i materiały pomocnicze dla nauczycieli i uczniów
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Jackowska-Uwadizu, Marta, Klimat to temat! Przewodnik dla młodzieży po kampaniach i debatach w ramach programu „Klimat to temat!”
Scenariusze debat o samorządności i demokracji szkolnej
Muzeum Józefa Piłsudskiego
O argumentowaniu
Zeszyty do debat historycznych
Debata pokazowa
„Piąte Piętro Czasopismo Filozoficzne” Scenariusze lekcji etyki. Szkoła średnia
Polska Debatuje
Muzealna Liga Debatancka – Sztuka debaty, debaty o sztuce
Nic o Nas! Broszura i scenariusz
Skala sędziowska
Szkoła z Klasą
Puciłowska, Marta Pięć metod, czyli jak uczą Szkoły z Klasą 2.0. Z doświadczeń Centrum Edukacji Obywatelskiej, nauczycieli i uczniów
Wawrzyniak, Anna Porozmawiajmy o konstytucji
Wersje pełnotekstowe publikacji dostępnych w naszej Bibliotece:
Barthes, Roland (1915-1980)
Analiza retoryczna / Roland Barthes ; przełożyła Krystyna Falicka. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 2, s. 251-256
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Burke, Kenneth (1897-1993)
Tradycyjne zasady retoryki / Kenneth Burke ; przełożył Krzysztof Biskupiński. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 2, s. 219-250
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Chełmińska, Żaneta
O uczniowskiej debacie i debatowaniu / Żaneta Chełmińska. – W: Uczyć Lepiej. – ISSN 1641-5825. – 2021/2022, nr 2, s. 2-3
Sygnatura: C-1022 (czytelnia)
Douglass, Rodney B.
Arystotelesowska koncepcja komunikacji retorycznej / Rodney B. Douglass ; przełożył Wiesław Krajka. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 1, s. 203-210
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Emrich, Berthold
Topika i topoi / Berthold Emrich ; przełożył Jan Koźbiał. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 1, s. 234-263
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Genette, Gérard (1930-2018)
Figury / Gérard Genette ; przełożyła Wiktoria Krzemień. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 2, s. 295-306
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Jamieson, Kathleen Hall (1946- )
Ograniczenia gatunkowe a sytuacja retoryki / Kathleen M. Hall Jamieson ; przełożył Wiesław Krajka. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 1, s. 211-219
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Kierunek – dialog : inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki / [redakcja Alina Płaziak-Janiszewska, Agata Matyjasek, Agata Maćkowiak, Karolina Gruchalska-Matuszak ; zespół autorski Zofia Drossel-Jórdeczka, Alicja Fryda-Trafny, Karolina Gruchalska-Matuszak, Małgorzata Hypś-Wolińska, Aleksandra Lewandowska, Agata Maćkowiak, Agata Matyjasek, Monika Ograbek, Kamila Piechowak-Marcinkowska, Alina Płaziak-Janiszewska, Paulina Wojtkowiak, Krystyna Zalisz-Kaczmarek]. – Poznań : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2017. – 162, [2] strony. – ISBN 978-83-927154-9-8
Sygnatura: 318594 (wypożyczalnia); XX-J-87 318593 PNS (czytelnia)
W większości scenariuszy wykorzystano metodę dyskusji, definicja dyskusji na s. 45; w scenariuszu Agaty Maćkowiak „Ja i mój przyjaciel czas” (s. 32-35) i w scenariuszu Krystyny Zalisz-Kaczmarek „Z domu w świat” (s. 104-107) wykorzystano także metodę pokera kryterialnego, definicja pokera kryterialnego na s. 135; w scenariuszu Agaty Matyjasek „Ile człowieka jest w człowieku?” (s. 46-51) wykorzystano także metodę debaty oksfordzkiej, definicja debaty oksfordzkiej na s. 150-151.
Kierunek – wartości : inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki / redaktor prowadząca Alina Płaziak-Janiszewska ; [redakcja Agata Matyjasek, Agata Maćkowiak, Karolina Gruchalska-Matuszak, Zofia Drossel-Jórdeczka ; konsultacje merytoryczne Alicja Skrzypczak]. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. – 149, [3] strony. – ISBN 978-83-7092-168-2
Sygnatura: 316071 (wypożyczalnia); XX-J-84 316070 PNS (czytelnia)
W większości scenariuszy wykorzystano metodę dyskusji, definicja dyskusji na s. 35; w scenariuszu Agaty Matyjasek „»Ktokolwiek myśli, że życie jest sprawiedliwe, jest fałszywie poinformowany«” (s. 72-75) zastosowano także metodę pokera kryterialnego, definicja pokera kryterialnego na s. 87.
Lachmann, Renate (1936- )
Retoryka a kontekst kulturowy / Renate Lachmann ; przełożył Włodzimierz Bialik. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 2, s. 257-273
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Lichański, Jakub Zdzisław (1946- )
Myślenie o retoryce / Jakub Z. Lichański. – W: Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja : dwumiesięcznik Instytutu Badań Literackich PAN. – ISSN 0867-0633. – 2002, 1/2, s. 277-289
Sygnatura: C-427 (czytelnia)
Metody ogólnodydaktyczne w kształceniu polonistycznym. W: Polonistyczna dydaktyka ogólna
Publikacja na platformie IBUK Libra (kod dostępny w Wypożyczalni Biblioteki)
W tym „Dyskusja” s. 213-214, „Debata oksfordzka – sztuka argumentacji i dyskusji” s. 214-226.
Rusinek, Michał
Odpowiedź na polemikę Profesora Jakuba Z. Lichańskiego / Michał Rusinek. – W: Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja : dwumiesięcznik Instytutu Badań Literackich PAN. – ISSN 0867-0633. – 2002, 1/2, s. 290-294
Sygnatura: C-427 (czytelnia)
Rusinek, Michał
Powrót, zwrot i różnica w myśleniu o retoryce / Michał Rusinek. – W: Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja : dwumiesięcznik Instytutu Badań Literackich PAN. – ISSN 0867-0633. – 2001, 2, s. 168-189
Sygnatura: C-427 (czytelnia)
Ruwet, Nicolas (1933-2001)
Synekdochy i metonimie / Nicolas Ruwet ; przełożył Aleksander Wit Labuda. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 1, s. 265-286
Sygnatura: C-55 (czytelnia)
Rypel, Agnieszka
Dydaktyka retoryki – retoryka w dydaktyce : o możliwościach wykorzystania retoryki w doskonaleniu procesu edukacji / Agnieszka Rypel. – W: Dydaktyka retoryki / pod red. nauk. Barbary Sobczak i Haliny Zgółkowej. – Poznań, 2011. – S. 54-60
Sygnatura: 301094, 302769 (wypożyczalnia)
Steć, Małgorzata
Konstancka Metoda Dyskusji nad Dylematem (KMDD®) Georga Linda jako metoda stymulacji rozwoju kompetencji moralnej / Małgorzata Steć. – W: Psychologia Rozwojowa. – ISSN 1895-6297. – T. 21, nr 3 (2016), s. 35-46
Sygnatura: C-561 (czytelnia)
Todorov, Tzvetan (1939-2017)
Tropy i figury / Tzvetan Todorov ; przełożyła Wiktoria Krzemień. – W: Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historyi i krytyce literatury polskiej. – 1977, z. 2, s. 275-293
Sygnatura: C-55 (czytelnia)