Małgorzata Swędrowska poleca
Czytanie wrażeniowe : innowacyjny model czytania dzieciom w grupie przedszkolnej / Małgorzata Swędrowska
Zapraszam do przeczytania książki mojego autorstwa, w której opisuję pomysły na ciekawe zajęcia z wykorzystaniem tekstu literackiego. Czytanie wrażeniowe rodziło się w mojej głowie właściwie od początku pracy jako nauczycielka klas I-III, gdy widziałam, jak niektórym dzieciom trudno skupić się na słuchanym-czytanym tekście, a potem, na samej nauce czytania. Pomyślałam, by podczas czytania dzieciom wplatać elementy aktywizujące, np. ruch, gest, wyrażenia emocji, a wszystko po to, by dzieci miały poczucie współtworzenia historii którą słuchają, a nie tylko czuły się biernymi słuchaczami. Dzięki zaangażowaniu, dzieci lepiej się koncentrują i po przeczytaniu tekstu, pozostaje w nich wrażenie zabawy, które jest siłą napędową do słuchania-czytania kolejnych tekstów.
W pierwszej części opisuję elementy czytania wrażeniowego, w którym ważne jest m. in. umiejscowienie dzieci, przygotowanie przestrzeni do czytania, hasło otwierające czytanie, praca z rekwizytem. W drugiej części inspiruję kilkoma scenariuszami zajęć dla każdej grupy przedszkolnej.
Od 13 lat z powodzeniem czytam w ten sposób dzieciom i z dziećmi. Widzę radość w oczach dzieci, chęć słuchania i ich dużą koncentrację. Często nachodzą mnie myśli, że tak niewiele trzeba, by zamienić trud nauczyciela i wysiłek dzieci w naturalne spotkanie, które jest kluczem do rozwoju dziecka z towarzyszeniem radości, spontaniczności i wewnętrznej motywacji do samorozwoju.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
12 ważnych opowieści : polscy autorzy o wartościach dla dzieci / Irena Landau, Natalia Usenko, Anna Onichimowska, Eliza Piotrowska, Joanna Krzyżanek, Anna Sójka, Maria Ewa Letki, Liliana Fabisińska, Agnieszka Frączek, Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Paweł Beręsewicz, Marcin Przewoźniak
Dwunastu popularnych autorów dla dzieci pochyliło się nad wartościami, każdy z nich napisał swoją opowieść o tym, co wyznacza w życiu podstawy funkcjonowania ludzi. Bohaterami opowiadań są dziewczynki albo chłopcy, mają swoje problemy, marzenia i zadania. Na ich drodze stają dorośli, rodzice, dziadkowie, nauczyciele, którzy rozmawiają, odpowiadają na pytania, pomagają dziecku nazywać świat.
Gdy czytam wybrane rozdziały dzieciom, to z jednej strony zapraszam je do budowania ich wyobrażenia o świecie, ale z drugiej i ja, dorosła, odnajduję sposoby na wprowadzanie dzieci w ważny świat idei, dobra, prawdy i piękna.
Można więc wykorzystać tę książkę na różne sposoby. Jako pozycję do wspólnego, rodzinnego, głośnego czytania, a potem dyskutowania o przygodach bohaterów. Po drugie może to być książka do samodzielnego czytania przez dziecko, a także jako lektura w klasie II czy III.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
Witamina N / Richard Louv
Autor zaprasza rodziców i nauczycieli do odkrycia na nowo przyrody i podaje 500 pomysłów na zabawy, działania oraz kontakt z naturą. Książka jest dla mnie niezwykle ważna, przypomina o oczywistościach, o których w codziennym, zabieganym życiu można zapomnieć. Otóż dziecko rozwija się wszechstronnie, co oznacza, że dla jego optymalnego funkcjonowania potrzeba nie tylko inspiracji i zadań uaktywniających rozwój poznawczy, ale przede wszystkim stymulujący rozwój ruchowy, który „zakotwicza” nabywanie zdolności intelektualnych czy kompetencji kluczowych.
Richard Louv przypomina, jaki wpływ na człowieka ma spotkanie z przyrodą: wyzwala ekspresję, niweluje napięcia, koi, uspokaja, wycisza, wyzwala kreatywność, zaspokaja potrzebę ruchu. Współczesne dzieci cierpią na „deficyt natury”, stają się niespokojne, nadruchliwe, mało skoncentrowane. Natura przywraca naturalną równowagę w człowieku. Można po prostu aktywnie spacerować, pozwalać dzieciom na kreatywne wykorzystanie łąki, lasu czy strumyka. Można też zaproponować dzieciom ciekawe zadania, np. pobieganie w starych, zniszczonych skarpetkach po trawie, a następnie zasadzenie tej skarpetki w doniczce z ziemią i oczekiwanie, co z niej wyrośnie. A ponieważ do skarpetki naturalnie przyczepiają się nasiona, można spodziewać się małej łąki w doniczce.
Polecam bardzo zarówno dla nauczycieli, do wykorzystania podczas zajęć w ogrodzie czy na boisku szkolnym, oraz rodzicom do ciekawego spędzania wolnego, rodzinnego czasu.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
Wokół czytania : proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania / Zofia Pomirska
To świetna książka systematyzująca wiadomości o czytaniu. Polecam zarówno studentom pedagogiki jak i młodym nauczycielom oraz rodzicom, którzy podążając za naturalnymi zainteresowaniami swoich dzieci, chcą w domu wprowadzać je w świat liter. Nikt nie rodzi się czytelnikiem – jak pisze autorka – uczenie umiejętności czytania to jedno z najważniejszych zadań współczesnej szkoły.
Należy pamiętać, że uczenie czytania jest jednocześnie uczeniem myślenia i wnioskowania oraz ćwiczeniem sprawności umysłu. Musi więc wiązać się ze zrozumieniem. Do czego służy czytanie? Poza tym, że wprowadza człowieka na wyższy poziom świadomości i orientacji o świecie i o sobie samym, to, co wydaje mi się bardzo ważne, służy nawiązaniu więzi z drugą osobą.
Zawarty w książce przegląd strategii czytania (np. pobieżne, całościowe, instruktażowe), pozwoli dorosłemu na urozmaicenie nauki dziecku. Informacje o własnościach czytanego tekstu uzmysłowią, że dla początkującego czytelnika ważna jest treść tekstu, ale i rozmiar czcionki, interlinia czy barwa druku. Informacje o ekspresji głosowej i głośnym czytaniu, pozwolą uniknąć błędów, które mogłyby niechęcić dziecko do czytania. Po tej lekturze czytelnik nabędzie konkretne narzędzia do ciekawych, ale przede wszystkim poprawnych metodycznie działań, prowadzących do nabycia przez dziecko kompetencji w czytaniu.
Zobacz rekomendowaną książkę w naszym katalogu
O sobie
Małgorzata Swędrowska
Jestem przyjaciółką dzieci i książek, pedagożką, trenerką, wykładowcą na UAM. Publikuję i prowadzę szkolenia dla dorosłych (nauczycieli, bibliotekarzy, rodziców). Wymyślam książki dla dzieci. Upowszechniam czytelnictwo, stosując koncepcję czytania wrażeniowego.