Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
Minister Edukacji i Nauki na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- przysposobienie do życia w rodzinie
- program wychowawczo-profilaktyczny - Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- wychowanie do wartości
- wychowanie moralne
- system wartości: dobro i prawda
- edukacja prozdrowotna
- wolontariat
- etyka (przedmiot szkolny) - Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- wycieczki szkolne
- popularyzacja kultury antycznej
- wychowanie patriotyczne w przedszkolu i szkole - Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- jakość kształcenia
- uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- dziecko zdolne
- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole
- nauczanie na odległość, e-learning
- zastosowanie internetu i komputerów w edukacji
- klimat szkoły - Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- kształcenie ustawiczne
- poradnictwo zawodowe
- Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 - Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- ekologia
- edukacja ekologiczna -
Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- zastosowania komputerów w edukacji
- technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Biblioteka poleca literaturę na temat:
- dziecko z doświadczeniem migracji
- dzieci migrantów (w tym uchodźców) i reemigrantów w polskiej szkole
- uczeń cudzoziemski – wybór tekstów on-line
Informacja o kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa na stronie MEiN pod adresem: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022