Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

Minister Edukacji i Nauki na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

  1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego
    Biblioteka poleca literaturę na temat:
    - przysposobienie do życia w rodzinie
    - program wychowawczo-profilaktyczny
  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie
    Biblioteka poleca literaturę na temat:
    -
    wychowanie do wartości
    - wychowanie moralne
    - system wartości: dobro i prawda
    - edukacja prozdrowotna
    - wolontariat
    - etyka (przedmiot szkolny)
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych
    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - wycieczki szkolne
    - popularyzacja kultury antycznej
    - wychowanie patriotyczne w przedszkolu i szkole
  4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne
    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - jakość kształcenia
    - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    - dziecko zdolne
    - wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole
    - nauczanie na odległość, e-learning
    - zastosowanie internetu i komputerów w edukacji
    - klimat szkoły
  5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych
    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - kształcenie ustawiczne
    - poradnictwo zawodowe
    - Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030
  6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - ekologia
    - edukacja ekologiczna
  7. Rozwijanie umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - eksperymenty

    - zastosowania komputerów w edukacji

    - technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)

    - pomoce dydaktyczne

    8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

    Biblioteka poleca literaturę na temat:

    - język polski jako obcy

    - dziecko z doświadczeniem migracji

    - dzieci migrantów (w tym uchodźców) i reemigrantów w polskiej szkole

    -
    uczeń cudzoziemski – wybór tekstów on-line

Informacja o kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa na stronie MEiN pod adresem:  https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20212022